לייזר / גלי רדיו / ניתוח – הסרת שומות וכתמים | נגעים שפירים

לייזר / גלי רדיו / ניתוח – הסרת שומות וכתמים | נגעים שפירים

לקריאה על מעקב ממוחשב אחרי שומות

נגעים שפירים:

יבלת וירליות – יכולה להופיע בכל מקום בגוף כולל אברי המין. מדבקת. קשורה לוירוס הפפילומה. הטיפול המומלץ הוא חומצה סליצילית או הסרה באמצעות לייזר או גלי רדיו.

יבלת וירליות

Molluscum contagiosum – נגע שכיח בילדים. מדבק. מאופיין במראה של דובדבן קטן ובתוכו שקע. הטיפול המומלץ הוא מעקב בלבד או צריבה עם מחט חשמלית, גלי רדיו או בלייזר.

Molluscum contagiosum

ציסטה אפידרמלית  Epidermal cyst (מכונה לעיתים בטעות גם צסטה שומנית) – יכולה להופיע בכל מקום בגוף בו יש שיעור. שכיחה יותר בקרקפת ובפנים. מקורה בזקיק שערה כלוא. מכילה תוכן לבן ולעיתים מפרישה ומזדהמת. הטיפול המומלץ הוא כריתה מלאה.
ציסטה אפידרמלית
ציסטה דרמואידלית Dermoid cyst – נגע תת עורי המופיע לרוב בגיל הילדות לרוב באזור הגבה (התמונה מטה בצד שמאל) וכולל בתוכו רקמות שונות מתוך העור (בלוטות חלב, שערות ועוד). הנגע קרוב לעצם וגודל בהדרגה תוך יצירת שקע. לעיתים נתן לראות שערה בולטת החוצה. יתכנו ארועים של גדילה פתאומית בשל זיהום. נגע כזה באזור האף יכול להיות מחובר למעטפות המוח ולכן יש לבצע CT במיקום זה. הטיפול הוא כריתה מלאה.
ציסטה דרמואידלית
Nevus sebaceus – שומה מולדת הנמצאת לרוב בקרקפת. קשורה לסיכון של 15% להתפתחות של בזליומה (גידול שפיר של העור). הטיפול המומלץ הוא כריתה מניעתית.
Nevus sebaceus
לנטיגו סולרי Solar lentigo – כתם שמש המופיע בגיל מבוגר בגלל חשיפה לשמש. מתאים לטיפול בלייזר או גלי רדיו.
לנטיגו סולרי
שומה מולדת Congenital nevus – יכולה לכסות שטחים נרחבים בגוף. קשורה בסיכון נמוך למלנומה של העור. יש להסיר ולשחזר את מקום השומה.
שומה מולדת
שומה נרכשת – יכולה להיות שטוחה או מורמת (אנטרדרמלית) – במידה והגבול לא סדיר, יש יותר משני גוונים, הקוטר מעל חצי סנטימטר, יש דמם או שינוי חדש (המעיד על פעילות פנימית) יש להסיר בניתוח ולשלוח לבדיקה היסטולוגית. שומות מורמות (אנטרדרמליות) ללא פגמנט נתן להסיר בלייזר. שומות מיוחדות נוספות הן שומה עם הילה (התבהרות) ושומה על שם שפיץ הנראת כמו צלקת ומופיעה בילדים.
שומה נרכשת
קסנטלסמה Xanthelasma – ריכוז של שומן סביב העפעפיים. יכול להיות ממצא אקראי או קשור לרמות גבוהות של שומנים בדם. הטיפול המומלץ כריתה, קילוף בלייזר או בגלי רדיו. נתן לשלב כחלק מניתוח עפעפיים.

שומה של אוטה (בפנים) או איטו (בגוף) – כתם כחול-חום-שחור היכול להופיע בפנים או בגוף. מגיב טוב לטיפול ביאנג לייזר באורך גל 1064 נ"מ.

Seborrheic keratosis
Seborrheic keratosis – נגע עורי שפיר המופיע בגיל מבוגר וקשור להתעבות של העור. מתאים להסרה בלייזר או בגלי רדיו.
כתמי קפה בחלב
כתמי קפה בחלב (קפה נמס) Cafe au lait spots – כתמים בצבע נס קפה בשטח נרחב בגוף. יכולים להיות ממצא חסר משמעות או להיות קשורים לתסמונת כמו נוירופיברומטוזיס. נתנים לטשטוש עם לייזר באורך גל 1064 נ"מ.
Solar keratosis – נגע עורי שפיר המופיע באנשים בהירים באזורים חשופים לשמש. באבחנה מבדלת יש לשלול גידול מסוג SCC. מתאים לקילוף בלייזר או בגלי רדיו.
Solar keratosis
דרמטופיברומה – התעבות שפירה של העור. מתאימה להסרה בניתוח. יש לוודא שלא מדובר בצורה ממאירה הנקראת דרמטופיברומה פרוטרוברנס.
Skin tag – סרח שפיר של העור. שכיח באזור הצוואר, בתי השחי והמפשעות. מתאים לצריבה עם מחט חשמלית או לייזר.
סרח שפיר של העור

Related Projects

בודק...