לייזר – לטשטוש צלקות

לייזר – לטשטוש צלקות

צלקות מכערות עלולות לגרום לסבל רב ותחושת נחיתות. מקור הצלקות בדרך כלל בתאונה, כוויה, פצעי בגרות או ניתוח קודם. בחלק קטן מהמקרים, מקור הצלקת (בפרט בגפיים העליונות) בנסיון אובדני בגיל ההתבגרות.

ישנם אזורים בגוף המועדים מראש לפתח צלקות בולטות ומכערות: אזור החזה (בפרט במרכז), אזור הגב העליון, אזור הכתפיים, הצוואר ותנוך האוזן. באזורים אלו העור הוא עבה, מופעל עליו מתח רב ולכן חתך עקב תאונה, או ניתוח פשוט להסרת שומה, עלולים לגרום להופעת צלקת אדומה, רחבה ולעיתים אף בולטת.

כל חתך הגורם לפגיעה בשכבת העור העמוקות (דרמיס) יהיה מלווה בצלקת. רוב הצלקות הן אדומות ובולטות לעין חודשיים עד שישה חודשים מהפציעה. זה השלב שבו הצלקת היא פעילה ובעלת המראה המכער ביותר. לאחר פרק זמן זה מתחיל, בדרך כלל, תהליך טבעי של התבהרות והשטחה. תהליך ההבשלה וההתבגרות הטבעיים הזה אורך לפחות שנה במבוגרים ולפחות שנה וחצי בילדים. כל הצלקות משתפרות עם השנים. הזמן הוא התרופה הטובה ביותר לצלקות !

לעיתים, בשל תכונות העור האישיות ומיקום הצלקת באזורים בהם יש מתח (כמו מפרק הכתף), תהליך ההתבהרות וההשטחה לא מתרחשים והצלקת ממשיכה לגדול ולשגשג. כאשר הצלקת היא מורמת מעט היא מכונה "צלקת היפרטרופית" (hypertrophic scar).

דוגמא לצלקת הפרטרופית בשפה עליונה. נתן לשפר צלקת כזו על ידי זריקות סטרואידים.

צלקת הפרטרופית בשפה עליונה

כאשר הצלקת גדלה מעבר לשולי החתך הראשוני והיא אדומה ובעלת מראה דובדבן או כרובית היא מכונה "צלקת קלואידית" (keloid). צלקת כזו שכיחה יותר בילדים.

צלקת קלואידית ענקית בגב שהיא אדומה, מורמת ופורצת מחוץ לגבולות הכוויה הראשונית. בצלקת כזו יש לטפל בחבישת לחץ ומדבקות סיליקון ולעיתים יש צורך בכריתה והשתלת עור.

צלקת קלואידית

חשוב להדגיש כי את רוב הצלקות (בפרט אלו שהן לא בפנים) לא נתן לשפר. בכל מקרה לא נתן אף פעם להעלים צלקות. אפשר לטשטש אותן בלבד.

השיטות העומדות לרשותכם במרפאת דר' כהן:

קרם הגנה נגד שיזוף – מומלץ להשתמש בקרם עם מקדם הגנה SPF 30 לפחות, פעמיים ביום, למשך שנה מהפציעה. חשוב לעסות את קרם ההגנה לתוך הצלקת. פעולת העיסוי (עד גבול הכאב) משפרת מאוד את מראה הצלקת.

ג'ל סיליקון – סיליקון בצורת ג'ל יכול לסייע לטשטש צלקות קטנות. מומלץ להשתמש בתכשיר פעמיים ביום למשך שנה.

קרם הבהרה – נתן להפחית את הצבע שבצלקות באמצעות קרמים המכילים חומר הבהרה. הקרמים הם תרופות מרשם המכילות חומרים פעילים ונתן לרכוש אותם במרפאת דר' כהן.

מדבקות סיליקון – יש להניח על הצלקת למשך 23 שעות יממה למשך 3 חודשים עד שנה וחצי. את מדבקות הסיליקון נתן לשלב עם בגד לחץ המותאם באופן אישי למידות המטופלים.

הזרקות דפומדרול – מדובר בסטרואיד בעל השפעה מקומית בלבד הגורם לירידה בנפיחות ובאודם של הצלקת. לרוב מדובר בשלושה עד חמישה טיפולים.

שיוף של העור באמצעות לייזר – באורך גל של 2940 נ"מ. מאפשר להחליק את אזור הצלקת במקרים של צלקות שטוחות בעלות מרקם לא אחיד (כמו צלקות פצעי בגרות). שיוף בלייזר מתאים בעיקר לצלקות בפנים. במקרים אחרים נתן לטפל בצלקות באמצעות לייזר רשת Pixel שהוא טיפול חדשני ומבטיח לשיפור מראה צלקות.

סגירת כלי הדם בצלקת – באמצעות לייזר באורך גל 1064 נ"מ. מאפשר להוריד את הנפיחות והאודם של צלקות הנמצאות בשלב השיגשוג והן עשירות בכלי דם.

כרתה של צלקות רחבות – ותפירה מחדש באמצעות תפר פנימי.

באילו צלקות נתן לטפל:

ככלל מומלץ לטפל בצלקות תוך חודשיים מהפציעה. הטיפול אורך שנה עד שנה וחצי.

צלקות שטוחות אך כהות בפנים או בגוף – נתן לשפר באמצעות קרם הבהרה.

צלקות אדומות ומורמות בפנים ובגוף – הטיפול מדבקות סיליקון, הזרקות סטרואידים.

צלקות פצעי בגרות – הטיפול שיוף בלייזר. לעיתים צריך להוסיף גם חומרי מילוי.

צלקות רחבות ושטוחות בבטן ובמפשעה בעקבות ניתוחים בעבר.

צלקות אילו נתן להחליף בחתך כירורגי צר יותר אבל, לא נתן להעלים לגמרי.

דוגמא לצלקת הפרטרופית בשורש האף. צלקת כזו נתן לשפר על ידי טיפול משולב בקרם הגנה, ג'ל סיליקון וזריקות סטרואידים.

צלקת הפרטרופית בשורש האף

באילו צלקות לא ניתן לטפל:

צלקות נרחבות בגוף כמו צלקות של כוויה ישנה בשטח נרחב של הגוף. לבעיה זו אין טיפול פשוט ויעיל בטכנולוגיה הקיימת. במקרים נבחרים נתן לשפר את מרקם העור באמצעות לייזר רשת Pixel.

צלקות בגפיים שנוצרו במהלך נסיון אובדני. לבעיה זו אין טיפול פשוט ויעיל בטכנולוגיה הקיימת. נתן לבהיר מעט את צבע הצלקות עם קרם הבהרה. במקרים נבחרים נתן לשפר את מרקם העור באמצעות לייזר רשת Pixel.

צלקות רחבות ושטוחות באזור מפרקים. לבעיה זו אין טיפול פשוט ויעיל בטכנולוגיה הקיימת. במקרים נבחרים נתן לשפר את מרקם העור באמצעות לייזר רשת Pixel.

צלקת מורמת (הפרטרופית) באמה לאחר הסרת שומה. צלקת כזו נתן לשפר באמצעות טיפול משולב הכולל מדבקת סיליקון והזרקת סטרואידים.

צלקת מורמת

צלקות אדומות, מורמות ומכערות באזור הצוואר. נתן לשפר את הצלקת על ידי שילוב של משחות, הזרקות ומדבקות סיליקון.

לקות אדומות באזור הצוואר

צלקת שטוחה ובהירה בבטן התחתונה לאחר ניתוח. צלקת כזו נתן לשפר את מרקם העור באמצעות לייזר רשת Pixel.

צלקת שטוחה ובהירה בבטן

צלקת אדומה, רחבה ומורמת באזור בית החזה לאחר ניתוח. צלקת כזו נתן לשפר באמצעות מדבקות סיליקון וזריקות מקומיות של סטרואידים.

צלקת אדומה רחבה ומורמת באזור בית החזה

צלקת גדולה, פעילה, כהה ומורמת (צלקת הפרטרופית) בגב כף הרגל לאחר כוויה. צלקת כזו נתן לשפר עם מדבקת סיליקון וגרב לחץ.

צלקת כהה ומורמת בגב כף הרגל

צלקות שטוחות ובהירות לאחר תאונה באזור השוק. באנשים בעלי עור כהה יש נטיה לפתח אזורים בהירים (היפופגמנטציה) באזור הצלקת הישנה. במקרים נבחרים נתן לשפר את מרקם העור באמצעות לייזר רשת Pixel.

צלקות שטוחות ובהירות באזור השוק

צלקות בפנים בעקבות פצעי בגרות (אקנה) עמוקה. נתן לשפר את מראה העור על ידי קילוף עמוק של העור בלייזר ארביום או לייזר דו תחמוצת הפחמן.

צלקות בפנים בעקבות פצעי בגרות

צלקות לאחר נסיון אובדני. נתן לשפר מעט צלקות כאלו באמצעות ג'ל ומשחות הבהרה. במקרים נבחרים נתן לשפר את מרקם העור באמצעות לייזר רשת Pixel.

צלקות לאחר נסיון אובדני

לכתבות על המרפאה של ד"ר מאיר כהן

לקריאה של מכתבי מטופלים

למחירון הטיפולים טשטוש צלקות בלייזר

הסרת שיער בלייזר

לפני יצירת קשר חובה לקרוא את טפסי ההסכמה לטיפולים /ניתוחים

בודק...