בדיקת שד עצמית

בדיקת שד עצמית

סרטן שד מופיע בשיעור גבוה באוכלוסייה ויש להתייחס אליו בכובד ראש. אישה אחת מכל 9 עד 12, תחלה במחלה במהלך חייה. הבריאות שלך חשובה לנו מאוד ולכן דר' מאיר כהן מקפיד להדריך את הנשים בטיפולו לגבי חשיבות בדיקה עצמית של השדיים ומעקב פעם בשנה אצל כירורג כללי.

כל ניתוח אסתטי בשד מפריע לגילוי מוקדם במידה מסוימת. צריך לקחת זאת בחשבון. הקטנת והרמת שדיים יוצרת גושים בשד והסתיידויות היכולות לבלבל במישוש ובממוגרפיה. הגדלת שדיים מחייבת ביצוע ממוגרפיה בשיטה שונה המותאמת למיקום השתל.  ההסבר המצורף מתאים למי שעברה ניתוח אסתטי בשד וגם למי שלא נותחה מעולם.

אין בדיקה המסוגלת לגלות סרטן השד ב- 100% של המקרים. אולם, שילוב של בדיקה עצמית פעם בחודש, בדיקת רופא כירורג כללי פעם בשנה, בדיקות בעזרת אמצעי הדמיה (ממוגרפיה ואולטרא סאונד) מאפשר גילוי רוב מקרי סרטן השדבשלבים מוקדמים.

מכל השיטות, מסתמנת הבדיקה העצמית כבדיקה החשובה ביותר לגילוי מוקדם של סרטן השד כי: (1) בעת מישוש השדיים, תחושתך טובה ואמינה יותר מתחושת הרופא. את מרגישה את השד לא רק דרך האצבעות אלא גם מבפנים. (2) הרופא בודק עשרות או מאות שדיים בשנה. את בודקת רק את שלך ובפרקי זמן קצרים יותר (פעם בחודש). לכן, את מסוגלת להרגיש כל שינוי, עוד בתחילתו. (הערה: אל תבדקי את עצמך כל יום במקלחת כי אם תעשי זאת, לא תרגישי הבדל מיום ליום).

סרטן השד גדל ברוב המקרים מבלי לגרום לכאבים בשד. רוב המקרים של כאבים בשד מקורם בבעיות הורמונליות, בשימוש בגלולות ו/או בהופעת ציסטות.

אצל נשים עם מחזור סדיר,עדיף לעשות את הבדיקה ביומיים שלאחר גמר המחזור. אז השדיים פחות גדושים ופחות רגישים למישוש. אם אין כבר מחזור, יש לקבוע יום מסוים (לדוגמא, כל ראשון לחודש). יש להשתמש בקרם גוף או קרם ידיים לצורך הבדיקה. הקרם מאפשר החלקת האצבעות על פני שטח השד ומשפר את היכולת שלך להרגיש גושים כלשהם בתוך השד.

מה לחפש?

במישוש השדיים ישנם הבדלים בולטים בין גידולים סרטניים ולא-סרטניים. הגידולים הלא סרטניים (בכל גודל), הם בדרך כלל עגולים או אובאליים והם גבול חד וברור. כמו כן, ניתן להזיז אותם בקלות לכל כיוון.  גושים אילו הם לרוב מאד רגישים וכואבים (בעיקר כשמדובר בציסטות). לעומת זה, גידול סרטני גדל תוך כדי חדירה לרקמת השד ולכן לא יוצר גבול חד ולא זז בקלות לכל הכיוונים. גידולים סרטניים הם לרוב נוקשים, ללא גבול חד וברור ומקובעים בתוך השד.

איך לבדוק?

שלב ראשון (הסתכלות מול הראי)– שבי מול מראה והסתכלי על שדייך פעם כשידייך מורדות ופעם כשידייך מורמות. בדקי שינויים בצורה החיצונית של השדיים ובעיקר שימי לב אם יש שקע בעור או בפטמה והאם הפטמות בחוץ או שאחת מהן נכנסת פנימה (כאילו שמשהו מושך את העור ו/או הפטמה פנימה) שקע בעור או שקיעת הפטמה, עלולים להיות סימנים ראשונים של התפתחות גידול סרטני מתחת לאזור השקוע. כעת, לחצי על הפטמות מכל הצדדים בניסיון לסחוט אותן. גם אם אינך מניקה כעת, עלולה לצאת הפרשה מועטה (לבנה, צהובה, שקופה) ואין זה ביטוי לבעיה רצינית. מאידך, אם יוצא דם או נוזל בצבע כהה , יש לפנות מיד לרופא, לבדיקה. זה לא בהכרח ביטוי לסרטן אך רצוי להבדק בהקדם.

בדיקת שד עצמיתבדיקת שד עצמית שלב ראשון

שלב שני (מישוש בשכיבה על הגב כנגד הצלעות)– שכבי על הגב, הרימי יד אחת ושימי אותה מתחת לראש שלך. עם היד השניה, מששי את השד הנגדי בתנועות ספירליות מבחוץ פנימה, תוך כדי חיפוש אחר גושים. חזרי על הבדיקה בשד השני.

בדיקת שד עצמית שלב שני

כיוון הבדיקה של שד                     כיוון הבדיקה של השד

שלב שלישי (מישוש בעמידה)– בדקי את שדייך בעמידה בשתי ידיים, מששי כל שד בנפרד כשאת מחזיקה אותו בין האגודל מצד אחד ויתר האצבעות בצד השני של השד.

שלב שלישי של בדיקת שד

בכל מקרה של חשד או ספק יש לפנות לבדיקה של כירורג כללי בקופת חולים להמשך הברור. אנא, הפיצי עמוד זה בקרב כל החברות שלך. דרבני אותן לבדוק את עצמן. אולי זה יציל את החיים של אחת מהן.

לכתבות על המרפאה של ד"ר מאיר כהן

לקריאה של מכתבי המטופלים

ניתוחי חזה

לפני יצירת קשר חובה לקרוא את טפסי ההסכמה לטיפולים /ניתוחים

Related Projects

בודק...